Håll Sverige Rent-dagen ökade anmälningarna med +57%
En av Sveriges viktigaste dagar för att bygga ett engagemang i befolkningen att bokstavligen ta saken i egna händer, landade på 205 888 anmälningar och såg en ökning med smått fantastiska +57% jämfört med föregående år. I faktiska siffror innebär det att Håll Sverige Rent lockade över 70 000 fler skräpplockare, eller motsvarande hela Eskilstuna, att ta hand om sin närmiljö.
Håll Sverige Rent såg tillsammans med sina byråer Captivate, Trickle och First Lady, en potential i att förbättra resultatet från 2021 genom att förlänga aktiveringsperioden samt bredda mediamålgruppen med fler submålgrupper och på så vis nå ut med budskapet till fler i landet än tidigare.
Håll Sverige Rent hade högt uppsatta mål och kampanjen resulterade i 205 888 anmälningar. Målsättningen för 2022 var 180 000 anmälda, och jämfört med förra årets resultat på 131 000 landade årets resultat över drömgränsen 200 000 anmälda, en ökning om +57%.
– Svårighetsgraden att skapa uppmärksamhet och engagemang var hög i år, givet en medialt högintensiv period i samband med valet. Det var viktigt att komma i gång tidigt och säkerställa ett brett genomslag för att lyckas. Vi har haft ett fantastiskt team som jobbat med kampanjen och tillsammans med alla skräpplockande eldsjälar över hela landet resulterade det i att aktiveringen överträffat alla våra förväntningar. Vi är mycket nöjda med kampanjen, säger Lisa Possne Frisell, Kommunikationschef på Håll Sverige Rent.
– Då målsättningen med kampanjen var att nå ut till så många som möjligt under en längre aktiveringsperiod behövde vi en bred mediemix med fokus på hög räckvidd för att skapa uppmärksamhet samt driva engagemang som sedan hämtades hem i konverterande kanaler socialt och digitalt. Sammantaget resulterade det i en längre kampanj, högre kampanjräckvidd och ett totalt sett högre engagemang, säger Peter Petterson, Partner på Captivate.