fbpx

Captivate Mediabyrå

MarketingSocialTips för att annonsera på TikTok

Tips för att annonsera på TikTok

Kanske en av de senaste och mest snabbväxande plattformarna är här för att stanna, vi har grävt lite i sifforna och ser stor potential för dig som annonsör vara med och testa tidigt givet hög räckvidd, attraktiva priser och att dina konkurrenter kanske inte är där ännu..

Vem använder TikTok?

TikTok har över 800 miljoner användare och är den mest nedladdade appen 2020. Hälften av alla 16-25 åringar i Sverige använder TikTok, men användandet går även upp i åldrarna.

Användarna älskar att göra videoklipp med sin favoritmusik, dansa och göra parodier på andra klipp.

För många är plattformen ett bättre alternativ till Youtube, och sett till ett åldrande Facebook, en möjlighet att nå en lite yngre publik.

Källa: Svenskarna och Internet

Rörlig-bild och ljud

Rörlig-bild och ljud är en av de starkaste kombinationerna för att skapa uppmärksamhet och förmedla känslor, detta är bakgrunder till varför vi ser stora varumärkeskampanjer på TV och i online video.

Förutom denna styrka finns andra parametrar att tänka på om du vill synas på TikTok, vi har samlat några här nedan.

1. Full-screen

“Konstigt nog” så visar studier på att desto mer en annons syns av skärmens storlek, och hur länge den visats i skärmområdet, desto mer attention får den. TikTok är alltid full screen vilket är en styrka när det kommer till videoannonsering.

2. Ljud på!

Till skillnad från andra plattformar och digitala videoannonseringsformat så är ljud alltid på vilket också bygger mer uppmärksamhet.

3. Längden och uspar?

Vi vet att din produkt är superbra på supermånga sätt, men här handlar det om att fånga användaren på kort tid 2-3 sekunder. Film som helhet bör vara ca 9-15 sek.

4. Fjanta lite lagom!

Använd humor och var kreativ, ärligt går före välpolerat och tråkigt går bort.
Bygg ditt företagskonto och välj en person som kan vara talesperson för att promota era produkter, visa roliga händelser (kan vara roliga misslyckanden) från en dag på jobbet.

5. Håll koll på trycket

Det kan vara nära tillhands att köpa jättemycket reklam, men testa, gränsen för att känna sig spammad ligger ganska lågt. Sätt maxtak på frekvens.

6. Hur kan jag styra min reklam?

Styrning kan ske via många parametrar, bland annat kön, ålder och geo. Se nedan för andra olika styrningar.

7. Vilka annonsformat finns på TikTok?

In-Feed Ads

In-Feed Ads är den vanliga annonsen du ser i din feed. Du kan vara väldigt kreativ med många call-to-actions, t.ex. uppmuntra till att “handla nu”, “ladda ned” eller “besök oss”.

Nedan ett exempel från Adobe hur de gör i sin annons.

Exempel på andra format kan vara olika typer av take-overs, d.v.s. din annons visas för alla användare under en dag, antigen när appen öppnas eller efter 4 sekunder i feeden. Räckvidden på dessa produkter är enorm.

FAQ – Nedan några av de 400 vanligaste frågorna som googlas om TikTok:

Tiktok hur gör man? / Hur registrera tiktok?

För att börja som användare, ladda ned appen och registrera dig.

Vem äger tiktok?
TikTok ägs av ByteDance som är ett kinesiskt techbolag som grundades av Zhang Yiming i mars 2012.

Vad betyder tiktok?
Tiktok är även kända som Douyin, ordagrant betyder det vibrato.

Vilken tiktok har mest visningar?
Zach King’s Harry Potter illusion har 2.2 miljarder visningar, se nedan:

Vilken tiktok har mest likes?
Bella Poarch (@bellapoarch) med Lip syncing har 48 miljoner likes, se nedan:

TikTok från vilken ålder? / Varför åldersgräns tiktok?
Åldersgräns för tiktok är 13 år, men för alla under 18 år krävs också tillstånd för förälder eller vårdnadshavare.

Vad är TikTok pasta?
TikTok pastan som blev ett fenomen är en enkel pasta med fetaost, se länk: Länk – Tiktokpasta

TikTok från vilken ålder? / Varför åldersgräns TikTok?
Åldersgräns för tiktok är 13 år, men för alla under 18 år krävs också tillstånd för förälder eller vårdnadshavare.

TikTok hur mycket tjänar en influencer?
Det finns ingen officiell siffra på hur mycket TikTok betalar sina influencers, men det figurerar siffror om 10-20 öre för 1000 visningar.

Vad kostar TikTok? / Är TikTokgratis?
Tiktok är gratis och kostar inte något för dig som användare.

När kom TikTokut?
Tiktok kom ut i sep 2016

Vilka är de mest följda kontona på TikTok?
I Sverige har Iza och Elle Cryssanthander flest följare – 5 miljoner. I Usa har Charli D’Amelio 110 miljoner följare.

Hur tjänar TikTok pengar?
Tiktok tjänar pengar på annonsering.

Är TikTok farligt / är TikTok säkert?
TikTok är relativt säkert trots viss oro, de flesta cyberexperter säger att den inte är värre än någon annan socialmediaapp.

Vad är virtuell gåva på tiktok?
En virtuell gåva kan vara vad som helst men köps med coins i appen under ett liveevent, du måste vara över 18 år och ha minst 1000 följare för att aktivera funktionen.

Hur fungerar TikTok för företag?
God idé att skapa företagskonto och addera köpt räckvidd.

Läs mer på:

https://www.statensmedierad.se/download/18.176c26fe1764ce5aedb275/1607624597103/Digitala%20medier%20på%20föräldriska%20TikTok_2020.pdf

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tiktok

https://www.tiktok.com/business/en-US

Hör av dig så hjälper vi dig med din tiktokkampanj!

Vi är certifierade av Sveriges mediebyråer och mediebyråpartner till TikTok, vilket gör att du har trygg tillgång till system och rådgivning så vi kan hjälpa dig bygga ett ännu starkare varumärke.

    i

    Vi är en fullservice mediebyrå med syfte att skapa tillväxt och brand equity för ditt varumärke genom insikter om din målgrupp och förmågan att fånga och bygga intresse för dina produkter.