Håll Sverige Rent, Hela Sverige Plockar Skräp
Captivate har hjälpt Håll Sverige Rent med en rad olika kampanjer under åren och 2022 valde de Captivate som sin mediebyrå. Under de senaste åren har Captivate bland annat arbetat aktivt med kampanjerna Kusträddarna, Spökfiske och Håll Sverige Rent-dagen.
Håll Sverige Rent är en organisation som arbetar för att motverka nedskräpning samt förespråka återanvändning genom att engagera människor och samhälle samt uppmärksamma nedskräpningsproblemet genom publika kampanjer.
Kampanjen “Hela Sverige Plockar Skräp” uppmärksammade Håll Sverige Rent-dagen den 17e september och syftade till att få människor att gå ut och plocka skräp I sitt närområde. Kampanjen har blivit nominerad både till ”Årets Kampanj 2022” på Stockholm Media Award och till kategorin ”100-fattaren”, en delkategori inom 100-wattaren.
För denna kampanj lyckades Captivate, med samma budget som året innan, mer än dubbla antalet anmälningar samt öka både gillandet och kampanjobservationen med över 50%. Detta gjordes genom kreativa och innovativa medielösningar samt genom att förhandla till sig mer medieutrymme.
Mediemixen var optimerad för att maximera räckvidd, och genom innovativa lösningar såsom nytänkade OOH installationer, redaktionell aktivering I radio, kulturellt relevanta influencers och reklam mot icke svenskspråkiga. Med en stark bas i ATL så lyckades Captivate att engagera och aktivera den svenska befolkningen.
Captivate är ansvariga för att Håll Sverige Rent, genom sina medieinvesteringar och kampanjer, når ut brett samt skapar starka och framgångsrika mediesamarbeten.