Pensionsmyndigheten, ökat intresse för egenföretagares tjänstepension
En kreativ kampanj där krympta annonser demonstrerar varför det är så viktigt med tjänstepension för egna företagare genom att skapa uppmärksamhet och engagemang.
Social, Display, Print
BAKGRUND
Tjänstepensionen utgör en mycket viktig del av den framtida pensionen. Den betalas in av arbetsgivaren och för egenföretagaren, är det du själv. Görs inte det riskerar egenföretagaren att få i genomsnitt 25 % lägre pension än ”alla andra”.
Pensionsmyndighetens uppdrag är bland annat att ge såväl generell som individuell information om pensionen, därför var huvudsyftet med kampanjen att informera egenföretagare deras ansvar för pensionen. Kampanjen skulle öka kunskapen hos egna företagare om påverkansfaktorer på pensionen och engagera dem att lära sig mer. Utmaningarna var att målgruppen är smal och heterogen, en osäkerhet kring rätt/fel hos de med ett eget pensionssparande och att 4 av 10 egenföretagare är utan pensionssparande.
ANALYS
Inför val av mediekanaler genomfördes en mediekonsumtionsanalys i Orvesto för målgruppen egna företagare vilket gav insikterna att Display, SoMe och Print var de tre starkaste medierna där olika branscher hade olika titlar/plattformar inom dessa medieslag som de använde mest.
Det framkom även att målgruppen Egna företagare i Sverige var liten och heterogen, detta innebär det att medievalen behövde komplettera varandra samt ha hög träffsäkerhet och räckvidd i målgruppen för att generera märkbar effekt. Därför krävdes ett nytt och kreativt sätt att nå dem digitalt. För att upprätthålla relevans hos målgruppen så användes förstapartsdata för att bygga en mycket specifik målgrupp bestående av personer på företag med max 1-10 anställda utifrån uppgifter från Bolagsverket. Budgeten kunde därmed investeras effektivt och kampanjbudskapet nådde enbart individer med faktisk nytta av att öka kännedomen och lära sig mer om egenföretagares tjänstepension, ett relativt smalt ämne. Digitalt optimerades på räckvidd då målgruppen var så liten och i print valdes titlar med hög träffsäkerhet i de olika branscherna med högst andel egenföretagare.
Genom att basera kampanjen på dessa insikter förstärktes effekterna och resultaten i form av uppnådda kampanjmål där egenföretagarna engagerades, fick kännedom om ämnet samt intresserade sig för att lära sig mer.
RESULTAT
Urvalet av printtitlar genererade mycket media för investeringen samt hög träffbild i målgruppen med 18,4% i räckvidd.
Störst andel av besökarna nåddes genom Meta och Linkedin där förstapartsdatan både genererade trafik av helt rätt målgrupp till landningssidan samt högt engagemang på inläggen i sociala medier!
Kostnadseffektiv exponering utifrån förstapartsdatan genom displayannonser var en viktig del i mediemixen för att bygga frekvens och påminna egenföretagarna. Displayannonserna genererade näst högst besökarandel. Under kampanjperioden ökade trafiken till landningssidan med 375% jämfört med normala perioder under året. Av landningssidans besökare uppfyllde 60% engagemangsmålen genom att antingen spendera minst 15s på sidan eller scrolla till slutet.
Kreativ byrå: Emakina